The Documentation Centre Nazi Party Rally Grounds is renovating its permanent exhibition. For the duration of the renovation, the history and significance of the site will be conveyed very compactly in a single exhibition space.
We developed the media concept and implemented the media exhibits for this interim exhibition.
The Reichsparteitagsgelände was designed by the National Socialists as a medium for propaganda. The dimensions alone were meant to inspire awe, and also served as a backdrop and subject for the creation of propaganda images.
In addition to the requirement to deal with the unusual space, our task was to stage these propaganda mechanisms without reproducing them and thus allowing them to continue to have an effect.
Interactive terrain relief
Particular care had to be taken in the representation of the terrain. In order to get an overview, a model or terrain plan was to be shown. But the motif of the Nazi superiors in front of models of the terrain is known to be one of the most frequently used propaganda images.
For this reason, we designed a mixture of table, display board and relief, which on the one hand breaks the familiar visual topos, but on the other hand also makes it technically possible to show different construction states of the site and to hide existing elements if necessary. Various displays provide an introduction to the exhibition by giving an overview of the development and use of the site before the Nazi seizure of power, afterwards, during the war and in the Federal Republic of Germany.
Time projections
The exhibition is divided into 4 time periods, which are spatially marked by hanging partitions. Each of the time periods has a symbolic image that is shown larger than life together with the periods’ headline. There is always a moving counterpart, for example, shots of marching Nazi supporters, images from war prison camps and excerpts from Riefenstahl’s “The Triumph of the Will”. Here, we break the power of the thoroughly composed sequences by means of an extreme slowing down of the images until they almost come to a standstill.
The “Nuremberg Experience”
The research work of the Documentation Centre attempts to fathom the social dynamics and also illuminates the Nazi Party Rallies as a spectacle with proverbial “mass-appeal”. From many diary entries, private correspondence and interviews with contemporary witnesses, it was possible to reconstruct various attitudes of the Nurembergers and those who came to Nuremberg. The stories behind many of the people can be explored on a touch screen. In this way, visitors get to know frightened, pleasure-seeking and ideologically driven visitors to the events. The real people become archetypes through Hamed Eshrat’s reinterpretation in graphic-novel style and show an average through society.
Photo album
One of the most significant and revealing exhibits is the actual photo album with handwritten notes by a visitor from Bremen. Twelve double-page spreads record his individual perception of the 1938 Reich Party Congress.
To provide context to the images and notes, we developed a touchscreen application that allows browsing, highlighting and zooming in on all the details.
Das Dokumentationszentrum Reichsparteitagsgelände erneuert seine Dauerausstellung. Für den Zeitraum der Sanierung werden Geschichte und Bedeutung des Geländes in einem einzelnen Ausstellungraum sehr kompakt vermittelt.
Wir entwickelten das Medienkonzept und setzten die medialen Exponate für diese Interimsausstellung um.
Das Reichsparteitagsgelände wurde von den Nationalsozialisten als Medium der Propaganda entworfen. Die schieren Ausmaße allein sollten schon Ehrfurcht erzeugen, und dienten zudem als Kulisse und Subjekt für die Erzeugung von Propagandabildern.
Neben der Anforderung, mit dem ungewöhnlichen Raum umzugehen, war es unsere Aufgabe, diese Propaganda-Mechanismen zu inszenieren, ohne sie erneut wiederzugeben und damit weiter wirken zu lassen.
Interaktives Geländerelief
Besonders umsichtig musste bei der Darstellung des Geländes vorgegangen werden. Um einen Überblick zu erhalten, sollte ein Modell bzw. Geländeplan gezeigt werden. Das Motiv der NS-Oberen vor Modellen des Geländes stellt aber auch eins der meistgenutzten Propagangamotive dar.
Aus diesem Grund entwarfen wir eine Mischung aus Tisch, Schautafel und Relief, die zum einen den bekannten visuellen Topos bricht, zum anderen aber auch technisch ermöglicht, verschiedene Bauzustände des Geländes zu zeigen, und existierende Elemente bei Bedarf auszublenden. Verschiedene Bespielungen geben zum Einstieg in die Ausstellung einen Überblick über Entwicklung und Nutzung des Areals vor der NS-Machtergreifung, danach, im Krieg und in der BRD.
Zeitprojektionen
Die Ausstellung ist in 4 Zeitabschnitte gegliedert, die räumlich über hängende Trennwände markiert werden. Jeder der Zeiträume hat ein Symbolbild, welches überlebensgroß zusammen mit der Raumüberschrift gezeigt wird. Dazu gibt es jeweils auch ein bewegtes Gegenstück, so zum Beispiel Aufnahmen vo marschierenden Anhängern der NS, Bilder aus Kriegsgefnagenenlagern und Ausschnitte aus Riefenstahls “Der Triumph des Willens”. Die Macht der durchkomponierten Abläufe brechen wir hier über eine extreme Verlangsamung der Bilder bis fast zum Stillstand.
Das „Nürnberg-Erlebnis“
Die Forschungsarbeit des Dokumentaionszentrums versucht auch die gesellschaftlichen Dynamiken zu ergründen und beleuchtet die Reichsparteitage auch als Spektakel mit sprichwörtlichem “mass-appeal”. Aus vielen Tagebucheinträgen, privaten Korrespondenzen und Zeitzeugeninterviews konnten verschiedene Haltungen der Nürnberger und Zugereisten rekonstruiert werden. Auf einem Touchscreen können die Geschichten hinter vielen Personen erkundent werden. BesucherInnen lernen auf diese Weise verängstigte, vergnügungssuchende und ideologisch getriebende BesucherInnen der Veranstaltungen kennen. Die tatsächlich existierenden Personen werden durch die Neuinterpretation im graphic-novel-stil durch Hamed Eshrat zu Archetypen und zeigen einen Durchschnitt durch die Gesellschaft.
Fotoalbum
Eins der bedeutendsten und aufschlussreichsten Exponate ist das tatsächliche Fotoalbum mit handschriftlichen Notizen eines Besuchers aus Bremen. Auf zwölf Doppelseiten ist seine individuelle Wahrnehmung des Reichsparteitages 1938 festgehalten.
Um die Bilder und Notizen mit Kontext versehen zu können, entwickelten wir eine Touchscreen-Applikation, die das Durchblättern, Hervorheben und Vergrößern aller Details ermöglicht.
Leistungen
Konzept, Interaction Design, UI/UX, Motion Graphics, Programmierung, Technische Koordination
Team
Jens Wunderling, Jan Scheffel
Auftraggeber
Reichparteitagsgelände Nürnberg
Partner
Lendler Ausstellungsarchitektur - Generalplanung und Ausstellungsarchitektur
Rimini Berlin - Ausstellungsgrafik
Fotos / Film
Alexander Hehn
Services
Concept, Interaction Design, UI/UX, Motion Graphics, Programming, Technical Coordination
Team
Jens Wunderling, Jan Scheffel
Client
Reichparteitagsgelände Nürnberg
Partner
Lendler Ausstellungsarchitektur - General Planning and Exhibition Architecture
Rimini Berlin - Exhibition Graphic
Photos / Video
Alexander Hehn