Project Mounga

Trap pests, save birds

Project Mounga

Schädlinge fangen, Vögel retten

Projection mapping of an interactive behavioural simulation of pests and birds.

Over time, many pests like possums, stoats and rats have been accidentally introduced to New Zealand. These species do not have natural enemies and now pose an existential threat for New Zealands’ birds which are mainly breeding on the ground and some of which are not able to fly.
For that reason, a large-scale national project aims to reduce the population of pests until 2050 by setting technologically advanced traps.
The interactive installation “Project Mounga” explains this plan in a playful way by making visitors trappers.
A relief-like surface depicts an area of natural habitat, in which birds and their breed are subject to attacks by pests.
The visitors can activate traps, shown as wooden cubes, which then attract and capture pests.
The more traps are activated, the more birds are being able to successfully hatch and the bird population recovers slowly.
Visitors experience this effect not only visually but also through an evolving sound scape of bird calls.

Client
Puke Ariki Museum, New Zealand
Tasks
Concept, product design, interface design, software development, sound design
Partners
Jeremias Volker (project management NZ, additional development)

Projection Mapping einer interaktiven Verhaltenssimulation von Vögeln und Raubtieren.

Im Laufe der Zeit wurden in Neuseeland immer mehr Säugetiere wie Possums, Hermeline und Ratten eingeschleppt. Diese invasiven Arten haben dort keine natürlichen Feinde und stellen nun eine existentielle Bedrohung für die hauptsächliche bodenbrütende und flugunfähigen einheimischen Vögel dar. Aus diesem Grund soll in einem großangelegten Fallenprojekt diese eingeschleppte Säugetierpopulation bis 2050 stark reduziert werden.
Die interaktive Installation “Project Mounga” thematisiert dieses Vorhaben auf spielerische Art und Weise, indem die BesucherInnen zu Fallenstellern werden.
Eine reliefartige Projektionsfläche stellt einen abstrahierten Geländeausschnitt dar, in dem Vögel und ihre Brut immer wieder von Schädlingen angegriffen und aufgefressen werden. Die BesucherInnen können den VÖgeln helfen, indem sie die Fallen, dargestellt durch Holzkuben, berühren und damit aktivieren. Je mehr Fallen aktiviert wurden, desto mehr Schädlinge werden gefangen und die Vogelpopulation erholt sich. Dies zeigt sich den BesucherInnen dadurch, dass immer mehr Vögel auf der Projektionsfläche auftauchen und eine raumgreifende Audiokulisse von Vogelrufen entsteht.

Auftraggeber
Puke Ariki Museum, Neuseeland
Leistungen
Konzept, Produktdesign, Interface Design, Programmierung, Sound Design
Partners
Jeremias Volker (Projektmanagement NZ, Programmierung)

SYNTOP - Project Mounga SYNTOP - Project Mounga
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